Fransız Eessamı Lorrain Hayatı

Fransız ressamı Lorrain (Chamagne, Mirecourt yakınlan, 1600-Roma, 1682). Asıl adı Claude Gellee olan ve Le Lorrain diye de bilmen Claude Lorrain’in yaşamı konusunda pek bilgi yoktur, yalnızca on üç yaşında Roma’ya gittiği ve 1627’de kesin olarak bu kentte yerleştiği bilinir. Bütün yaşamını sa­nata adayan ressam, yalnızca 1617-1621 yılları arasında Napoli’ye, 1625’te de Nancy’ye yaptığı geziler sı­rasında sanat etkinliklerinden uzak kalmıştır.

İtalyan Ve Kuzey Gelenekleri

1613’te gittiği Roma kenti o tarihler­de peyzaj alanında öncü sayılırdı. İlk ustası Agostino Tassi’nin atölyesinde Annibale Carracci ve Domenichino’nun getirdiği yenilikleri fark etti; öte yandan Hollandalı Paulus Bril ve Alman Adam Elsheimer’ın peyzajlarını da görme fırsatını buldu. Böylece İtalyan ve Kuzey geleneklerini bir ara­ya getiren Ciaude Lorrain, ışık öğesi­ni sunma biçiminin başlıca uğraş ha­line geldiği duyarlı ve ince resim dili­ne ulaştı.

İzlenimcilerden önce davranan sanat­çı günün çeşitli saatlerinin şiirselliği­ni yansıtmaya çalışmıştır (Güneş Ba­tarken Deniz Limanı. 1644; Güneş Do­ğarken Deniz Limanı. 1674). Ressam Napoli’de dikkatini çeken deniz tema­sıyla, Bril’de akima gelen liman tema­sını, buğulu ve şiirsel kom­pozisyonlarında bir araya getirmiştir. Kişiliğinin gerçek anlamda belirgin­leştiği ilk yapıtları 1630 yıllarından kalmadır. La Rochelle’in Louis XIII Tarafından Kuşatılması (1628), Lou­is XIII Tarafından Zorlanan Susa Ge­çidi (1629) sanatçının, tonlarının ince­liğiyle dikkati çeken önemli yapıtlarındandır.

1630‘a doğru Ciaude Lorrain. Felipe IV’ten bir dizi büyük tablo siparişi al­dı (Azize Seraphine’in Gemiye Binişi. Aziz Paulus’un Gemiye Binişi. vb.j.Bu tarihte 95 desenden oluşan Liber Veritatis (Gerçeğin Kitabı) adlı yapıtına başladı ve burada resim alanında gerçekleştirmiş olduğu çalışmalarının özünü, temelini çeşitli etütlerde özet­ledi. 1640’a doğru üslubunda bir değişme oldu; artık peyzaj, kompozisyonun merkezindeki tek ışık sızıntısı üstün­de düzenleniyordu. Ressam yaşamının son döneminde yılda artık yalnızca iki ya da üç yapıt vermekle yetindi ve bu yapıtlarda klasik idealin soylu görü­nümüyle ressamın sanatından kay­naklanan incelik birleşti.

Hadi Paylaş!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditPin on Pinterest

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir