İlk Gerçekçi Ressamlardan Biri Mantegna Hayatı

İtalyan ressamı Mantegna (Padova, 1431 – Mantova, 1506)
Eski yapıtlara meraklı olan ressam Francesco Squarcione’nin yanında altı yıl süreyle çalışarak arkeoloji ve Roma tarihi konusunda bilgi edinen ve bu arada adını duyuran Andrea Mantegra, 1449’da Padova’da Eremitemi Kilisesi’ndeki Ovetari Şapeli’ni süsle­mekle görevlendirildi ve bu görevini 1456’ya kadar sürdürdü, jacopo Bellini’nin kızı Niccolosa Bellini ile evle­nerek Venedik’in en güçlü ressamlar ailesine katılmış oldu. 1457’de Verona’daki San Zeno Kilisesi için bir su­nak tablosu yaptı. Bu tablo 1797’de Fransa’ya götürüldü, kenar panola­rıysa yerinde kaldı: Çarmıha Geriliş Louvre Müzesi’nde; Zeytinlikte Can Çekişme ve Diriliş ise Tours Müzesi ’ndedir. Mantegna başlıca yapıtı olan bu bütünde, çarmıha gerilme ve dirilme temalarını kızıl kayalıkların bulunduğu bir dekor ve heykel sanatını andıran figürlerle, yeni bir tören­sel hava içinde ele alır. Sanatçı bu ça­lışmasını tamamladıktan sonra Ludovico Gonzaga tarafından Mantova’ya davet edildi ve burada 1453’te resmi ressam oldu.

Mantegna 1465’e doğru sanat tarihi açısından önemli sayılan birçok tab­lo   gerçekleştirdi (bunların arasında da Ölü İsa ve Aziz Sebastianus [Louvre’dadır] ayrı bir yer tutar). 1472-1474 yılları arasında Mantova Şatosu’ndaki “Evliler Odası”nın deko­rasyonunu yaptı. Dukalar Tiyatrosu’nun dekorasyonu için de arkeolojiyi canlı bir varlıkmış gibi, büyük bir coş­kuyla yücelttiği Sezar’ın Zaferi’ni gerçekleştirdi (Hampton Court’tadır). Yaşamının son yıllarım İsabella Este’nin yanında geçirdi ve onun çalışma odasını süsledi: Parnassus (1497); Kö­tülük ile Erdemin Çatışması (1502).

İlk Gerçekçi Ressamlardan Biri

Ressamlığının yanı sıra gravürcü, heykelci ve mimar da olan Mantegna Padova okulunun en ünlü temsilcile­rinden biridir. Resimlerindeki figür­lerde Floransa ve Eski Yunan sanat­çılarının etkisi (hatlardaki sertlik, yüz­lerdeki enerji, bedenlerdeki güç, ge­nelde çile çekme görünümü) kendini açıkça belli eder. Perspektivi bulmaşi açısından, ilk gerçekçilerden biri olarak kabul edilebilir. İnsanlık anla­yışına ateşli ve coşkulu yaklaşımı ne­deniyle, Eskiçağ Roması’ndaki insanın erdemine duyarlı bir davranış içine giren Mantegna, İtalyan resmine Es­kiçağ sevgisini getirmiştir.

Hadi Paylaş!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditPin on Pinterest

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir